„Córeczka” – Anna Snoekstra


Tytuł: Córeczka
Oryginalny tytuł: Only Daughter
Autor: Anna Snoekstra
Wydawnictwo: HarperCollins
Data premiery: 15 marca 2017
Ilość stron: 272
ISBN: 978-83-276-2518-2









Po nie do końca trafionej „Dziewczynie z pociągu”, która zebrała wiele niepochlebnych recenzji, nadeszła pora na wyjątkowo udany debiut Snoekstry.

Na komisariat w Sydney zostaje przywieziona dziewczyna, która twierdzi, że jest zaginioną sprzed lat Rebeką Winter. Wykorzystując łudzące podobieństwo do ofiary, postanawia uniknąć kary za kradzież. Początkowy plan jest taki – podczas transportu do Canberry, rodzinnego miasta Bec, ucieknie funkcjonariuszom na lotnisko. Niestety plan spala na panewce, a kobieta zostaje zabrana do domu Rebeki. Od tej pory będzie żyła cudzym życiem, a jak się później okaże, również przekleństwem. Jakie mroczne sekrety skrywała poszukiwana i jej rodzina? 
„Kiedy oczy przyzwyczaiły się do ciemności, wydała z siebie tłumiony okrzyk. W rogu dostrzegła cień, którego nie powinno tam być. Widziała jedynie zarys, onyksową plamę na antracytowym tle. Obcy element w jej pokoju. Serce omal nie wyskoczyło jej z piersi, gdy kształt zaczął się poruszać.”
Czy kradzież tożsamości może okazać się dobrym pomysłem? Pomyślmy. Wchodzisz butami w życie innej osoby. Osoby, której nie widziałeś na oczy. Osoby, o której kompletnie nic nie wiesz. Amnezja na dłuższą metę nie powinna być rozwiązaniem, bo prędzej czy później ktoś się zorientuje. Mama, która co rano widziała swoją córkę? Bracia? Ojciec? A może najlepsza przyjaciółka, z którą spędzała każdą wolną chwilę i z którą dzieliła się największymi sekretami? A jeśli dziewczyna, którą próbujesz się stać, miała tajemnice, o których nawet nie chcesz myśleć, bo mogą przerazić swoją treścią? Czy nadal uważasz, że to dobry pomysł?

Emocjonujący thriller, który trzyma w napięciu do samego końca. Autorka stworzyła powieść, w której pytania narastają, a punkt kulminacyjny zmienia miejsce wraz z odkrywaną historią. Początkowe nakierowanie czytelnika na egzorcyzmy i zjawiska nadnaturalne wprowadza delikatny chaos w całej historii, jednak Anna Snoekstra doskonale sobie poradziła z końcowym uporządkowaniem całości.

Tempo narzucone przez autorkę jest idealnie dopasowane do atmosfery i stylu, przez co czyta się błyskawicznie i z wciąż rosnącym zainteresowaniem i ekscytacją. Dodatkowo za sprawą narracji poprowadzonej z dwóch perspektyw,  w sporej różnicy czasowej (Rebeki, kilka dni przed zaginięciem oraz złodziejki jej tożsamości, w czasie teraźniejszym) nie czułam się zagubiona, gdy Snoekstra dodawała kolejne niewiadome i niepewne bądź niepełne informacje. Jednego możecie być pewni – Autorka wie, jak budować napięcie, by odbiorca nie stracił chęci na poznanie zakończenia oraz by ono go całkowicie zaskoczyło.

Konstrukcja bohaterów pozwala na dostrzeżenie różnic pomiędzy zachowaniem i konkretnymi cechami charakteru pomiędzy wyglądającymi prawie identycznie dziewczynami. Bezdomna kobieta może być dobrą aktorką, może wodzić za nos policjantów, jednak luki powstałe przez brak jakichkolwiek danych o Bec i jej codzienności, wspomnień sprawiają, że najbliżsi szybko powinni zorientować się o jej fałszerstwie. Nie robią jednak tego, zatem powstaje pytanie - Czy aż tak dobrze udaje, czy może jednak jest jakiś inny powód ich zaślepienia? Może są tak bardzo stęsknieni, że nie chcą widzieć rzeczywistości?

Sieć kłamstw, w którą zaplątane są nasze charaktery wprowadza w osłupienie. Pojawiają się ciarki przy tajemnicach, które powodują zawroty głowy. Nieustający strach o życie, który wkrótce udziela się czytelnikowi. Umysły bohaterów, tak doskonale opracowane pod względem psychologicznym, że aż ich analiza przeraża. Zachowania, które nigdy nie powinny mieć miejsca. Człowieczeństwo, które zostaje podważone.
„Przerażenie zmroziło jej krew w żyłach, gdy czekała na dotyk zimnej dłoni na policzku. Jak wtedy. Wstrzymała oddech.”
Książka oczywiście nie jest bez skazy. Brak autentyczności może być problemem, ale ta fikcja literacka jest jak najbardziej wciągająca i zapierająca dech w piersi. W obliczu tak ciekawej historii i w pełni satysfakcjonującego zakończenia nawet fakt, że autorka wprowadziła jedną informację, z której później ślamazarnie zrezygnowała nie ma najmniejszego znaczenia.

Podsumowując, debiut Anny Snoekstry wprowadził powiew świeżości do gatunku. Zwroty akcji i rodzinne sekrety były tak dopieszczone, że czerpałam ogromną przyjemność z tej lektury. Moim zdaniem ta książka zasługuje na rozgłos, może być bowiem pozytywnym zaskoczeniem dla wielu miłośników thrillerów czy po prostu dobrych publikacji. 


Anna Snoekstra – urodziła się w Canberze, ale od siedemnastego roku życia mieszka w Melbourne. Po ukończeniu wyższych studiów zaczęła pisać scenariusze do niezależnych produkcji filmowych i teatralnych, a także reżyserować wideoklipy. 











Za egzemplarz serdecznie dziękuję Wydawnictwu HarperCollins!

http://www.harpercollins.pl/

Udostępnij ten post

14 komentarzy :

  1. Czytałam "Dziewczynę z pociągu" - podobała mi się, choć ciężko mi było do zachwytu i w sumie zdziwiłam się skąd tyle negatywnych opinii. No ale nie da się ukryć, że to był chyba dopiero pierwszy thriller psychologiczny jaki przeczytałam i nabrałam ochoty na więcej, więc po "Córeczkę" na pewno sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziewczyna z pociągu - była słaba, Córeczka biję ją na głowę. Jest to istny strzał w dziesiątkę. ;)

      Usuń
  2. "Dziewczyna z pociągu" mnie rozczarowała. Moze dla tego, ze zbyt dużo oczekiwałam po tej książce. Ale "Córeczka" kusi coraz bardziej... Mam nadzieję, ze tym razem się nie rozczaruję!

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznam, że ta książka coraz bardziej mnie interesuje. Lubię takie lektury.

    OdpowiedzUsuń
  4. muszę przeczytać! moja koleżanka też bardzo ją poleca:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja dobrze odebrałam ' dziewczynę z pociągu ' podobała mi się i nie rozumiem skąd tyle negatywnych opinii. ' córeczka ' brzmi zachęcająco. Przeczytam z przyjemnością.

    OdpowiedzUsuń
  6. Twoja recenzja jest bardzo zachęcająca.
    Będę musiała sięgnąć po tę książkę.
    Brakuje mi ostatnio tego dreszczu emocji :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Całkiem ciekawie zapowiada się ta powieść :) możliwe, że przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubie takie świeże, nietuzinkowe i ciekawe historie. Chyba się skuszę. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem w trakcie lektury, na chwilę obecną zgadzam się z Twoją opinią. Mam nadzieję, że końcówka mnie nie rozczaruje. :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Powieść, którą pochłania się w błyskawicznym tempie, trudno się od niej oderwać, z łatwością dajemy się wciągnąć w stan narastającego zagrożenia i strachu towarzyszącego głównej bohaterce. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam książki o rodzinnych sekretach :) może sięgnę po tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawa recenzja, zachęciła mnie, żeby sięgnąć po tę książkę..

    OdpowiedzUsuń
  13. Będąc w Polsce koniecznie kupię tę książkę. Moja mama też ją poleca. Przed przeczytaniem Twojej recenzji nie byłam pewna, czy warto wydawać na nią pieniądze, bo to nie moja bajka, ale teraz muszę ją mieć :)

    OdpowiedzUsuń

Z książką do łóżka © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka