TOP 17 – Najciekawsze biblioteki świata


8 maja – wyjątkowy dzień dla książkoholików. Mieliśmy Dzień Książki, zatem nadszedł teraz czas na Dzień Bibliotek i Bibliotekarzy, którzy stoją na straży naszych czytelniczych zasobów.

Biblioteka dla wielu z nas jest kolejnym domem, w którym czujemy się bezpieczni. Znam dziewczynę, która przed swoimi problemami uciekała właśnie do osiedlowej biblioteki, by usiąść wśród książek i zapominając o całym świecie – oddać się lekturze, która zetrze wszelkie troski. Ja niestety nie mam tak silnych emocji związanych z tym miejscem. Owszem, lubię wypożyczać książki, ale staram się w bibliotekach przebywać jak najkrócej, bo nie widzę potrzeby, by marnować czas na siedzenie na szkolnych krzesłach, przy szkolnych stołach (bo takie są głównie w publicznych bibliotekach). Niemniej – każdy Bibliotekarz, każda Bibliotekarka, zasługują na ogromny szacunek, jak oczywiście każdy człowiek. Dodatkowo należy im się szczególny ukłon za bycie dobrym człowiekiem, który uzupełnia nasze móżdżki ciekawymi historiami, który ubarwia naszą wyobraźnię, co rusz podsuwając pod nos pachnące (starością bądź nowością) książki. Owszem, zdarzają się wyjątki, kiedy trafiamy na nieprzyjemnych ludzi, którzy nawet nie odburkną „dzień dobry” na powitanie. Są to jednak wyjątki potwierdzające regułę. 

Poniżej przedstawię Wam TOP 17 Najciekawszych bibliotek świata. (Oczywiście jest wiele interesujących konstrukcji, ale musiałam wybrać tylko kilka! No i nie chciałam wybrać naszych rodzimych bibliotek, chociaż również jest kilka świetnych)  Napiszcie mi czy odwiedzacie biblioteki, jeśli nie, to powiedzcie mi dlaczego i czy zmienilibyście podejście, gdybyście mieli możliwość odwiedzić jedną z poniższych! :)

  • Nowojorska Biblioteka Publiczna
Plik:New York Public Library May 2011.JPG
Plik:NYC Public Library Research Room Jan 2006-1- 3.jpg

  • Biblioteka Narodowego Uniwersytetu Meksykańskiego 
Plik:BibliothecaUNAM.jpg

  • Biblioteka Publiczna w Seatle

  • Biblioteka Kanazawa Umimirai

  • Biblioteka Uniwersytecka w Leuven

  • Kopenhaska Biblioteka Królewska


  • Biblioteka Publiczna w Vancouver
Vancouver Public Library
Vancouver Public Library
  • Benedyktyńska biblioteka w Admont

  • Biblioteka i archiwum Kanady
Plik:Library and Archives Canada.JPG
  • Biblioteka Uniwersytetu w Chicago 


  • Białoruska Biblioteka Narodowa

  • Biblioteka Wolnego Uniwersytetu w Berlinie

  • Biblioteka Kongresu
Plik:Thomas Jefferson Building Aerial by Carol M. Highsmith.jpg

  • Biblioteka Aleksandryjska

  • Biblioteka Narodowa Francji

  • Biblioteka Miejska w Stuttgart

  • Biblioteka Trinity College

(wszystkie zdjęcia pochodzą z wyszukiwarki google)




A teraz meritum! Z okazji tego wyjątkowego dnia, życzę wszystkim dobrym ludziom, którzy sprawują swoją władzę w bibliotekach – wszystkiego dobrego. Dużej ilości nowych książek, jak i wielu czytelników!

Udostępnij ten post

15 komentarzy :

  1. Strasznie chciałabym zwiedzić bibliotekę oxfordzką... <3 Co do zestawienia to Trinity College robi wrażenie, ale myślę, że na uwagę zasługuje też nowo powstająca (chyba, że już powstała) biblioteka w Turcji, która przypomina półkę z książkami :) Zawsze lubiłam zaszyć się w kącie między regałami biblioteki szkolnej. Niestety osiedlowa jest zbyt mała, a czytelnia średnio przyjemna aby w niej dłużej posiedzieć. Na uniwesyteckiej zwykle nie ma czasu żeby się rozsiąść... cóż, może jeszcze kiedyś znajdę czas i wrócę do tej przyjemności <3 Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takich olbrzymów może u nas nie ma... ale pare perełek też się znajdzie, a parę z tych jest dla mnie zdecydowanie zbyt nowoczesnych :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Te biblioteki robią wrażenie :)! Aczkolwiek najmniej przypadła mi do gustu Biblioteka Kanazawa Umimirai. Także dołączam się do życzeń dla bibliotekarzy :)!

    OdpowiedzUsuń
  4. W takiej bibliotece jak te na zdjęciach mogłabym wręcz zamieszkać ☺

    OdpowiedzUsuń
  5. :) Ja z dużym sentymentem wspominam krakowską bibliotekę przy ul. Rajskiej :) Ileż my czasu tam spędzaliśmy! :) Ach te studia! Pozdrawiam, Klaudia J

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogromne wrażenie robią Biblioteki w Vancouver, Admont, Chicago i Kongresu. Ale tak naprawdę niepodobieństwem jest wybrać najlepszą, bo wszystkie są fantastyczne. Osobiście nie chadzam od biblioteki od kilku lat, kiedy sam postanowiłem stworzyć u siebie coś na ten kształt. Owszem, nie ma opcji, żeby wszystko fizycznie zmieścić u mnie w takiej ilości, ale zawsze to lepiej mieć swoją biblioteczkę, po którą można w dowolnej chwili sięgnąć, nie wychodząc z domu. Poza tym są e-booki, które dają niezliczone możliwości. Same Biblioteki są jednak ważne i odwiedzam bez obaw, kiedy tego potrzebuję. Ale Biblioteka Bibliotece nie równa. Ważne od samego zbioru i struktury jest podejście bibliotekarek, które nie raz zachowują się nieodpowiednio. Ja nie lubiłem na przykład chodzić do naszej biblio głównej, kiedy pisałem prace licencjackie i magisterskie, ale musiałem. Znacznie lepiej wspominam wypady do małej filii niedaleko mego poprzedniego miejsca zamieszkania, gdzie bibliotekarki był bardzo miłe, sympatyczne i zawsze pomocne. Myślę, że takich ludzi trzeba do takich miejsc, żeby one ciągle żył i przyciągał ludzi. Ja, mimo że już nie odwiedzam niemal wcale, zawsze chętnie wspieram i wspierać będę, i jak posiadam jakieś książki, których nie potrzebuję to tam właśnie zanoszę.

    OdpowiedzUsuń
  7. O, a biblioteka w Rumi? Nasza, polska? ;) wiem, że rodzimych bilbiotek nie dodawałaś, ale ta zasługuje na uwagę w każdym momencie ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Niektóre z tych bibliotek wyglądają wręcz magicznie. Marzy mi się mała własna biblioteczka, taki pokój wypełniony regałami z książkami od podłogi do sufitu, mały stolik lub biurko z lampka i wygodny fotel z podnóżkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Biblioteki ładne i majestatyczne, ale najbardziej podoba mi się biblioteka w Kansas, której tu nie ma (widocznie nie jest tak wielka), jednak to nie rozmiary sprawiają, że podoba mi się ten budynek. O wiele większe wrażenie robi kształt budynku - wygląda jak wielkie książki! Pozdrawiam.

    http://wielopasja.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Najbardziej spodobały mi się Biblioteka Miejska w Stuttgart, Nowojorska Biblioteka Publiczna i Biblioteka Kanazawa Umimirai. Nowoczesne i klimatyczne, aczkolwiek najnowsza biblioteka publiczna w moim mieście też jest świetna!

    OdpowiedzUsuń
  11. Kocham biblioteki! Chodzę tam, by się wyciszyć i nabrać dystansu do pewnych spraw, poza tym - podobnie jak w antykwariacie - dominuje tam zapach zakurzonych starych książek, który po prostu uwielbiam. Poza tym bibliotekarka, która tam pracuje, jest świetną osobą - zawsze poleca mi książki (większość moich ulubionych tworów znam właśnie dzięki niej) i doradza, poza tym bardzo wspiera rozwój mojego bloga i czytelnictwa :D
    Nowojorska Biblioteka Publiczna to niebo! To byłoby pierwsze miejsce, które bym odwiedziła po przyjeździe do Nowego Jorku.
    Pozdrawiam cieplutko!
    Książkowy Zakątek

    OdpowiedzUsuń
  12. Niezaleznie od biblioteki, kazda jest wspaniała. Choc moje serce skradła Biblioteka Uniwersytecka w Leuven

    OdpowiedzUsuń
  13. Oj dawno mnie nie było u Ciebie, dawno :(
    Ta w Chicago wygląda obłędnie *.* Mam bardzo silne uczucia co do bibliotek, chociaż teraz częściej kupuje lub otrzymuję od wydawnictw niż wypożyczam. A z paniami bibliotekarkami uwielbiam się zaprzyjaźniać :3

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam chodzić do bibliotek, zwłaszcza do tej w moim mieście, bo zawsze mogę porozmawiać z panią bibliotekarką o nowościach książkowych, a także o tych już zapomnianych ale bardzo dobrych utworach ;) Może kiedyś uda mi się odwiedzić jakąś bibliotekę, z tych które tutaj wymieniłaś ;)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja regularnie co miesiąc jestem w bibliotece. Nie ma w niej zbyt wielu nowości, raczej przeważają stare książki, ale jak się dobrze poszuka to można znaleźć perełki. Gdybym miała blisko siebie którąś z bibliotek z tego wpisu, to bym chyba w niej zamieszkała na zawsze :D

    OdpowiedzUsuń

Z książką do łóżka © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka